Om meg

© 2018 by Sergei Pedersen

  • White Facebook Icon
  • Hvit Linkedin Ikon
  • Hvit YouTube Ikon
  • Twitter
  • Hvit iTunes Ikon
Meld deg på mitt nyhetsbrev!

Jeg er utdannet siviløkonom som har brukt min karriere til å utforske og forstå teknologifeltet. Jeg er en stor tilhenger av kontinuerlig utvikling og ønsker å hjelpe flere med å være beredt for fremtidens arbeidsmetoder og -landskap.

Mer om meg

  • Sergei Pedersen

Er dette fremtidens Netflix?



I slutten av desember lanserte Netflix et nytt tilskudd til sin populære serie Black Mirror; den interaktive episoden Bandersnatch.


Episoden tok for seg Stefan, en ung spillutvikler som ønsket å produsere spillet Bandersnatch basert på en bok med flerfoldige slutter. Denne strukturen er kjent som «velg ditt eget eventyr», og lar leseren være en aktiv deltager i valg som karakterene tar og påvirker utviklingen av historien.


Spillet som Stefan lager imiterer dette konseptet, og de gjør også selve Bndersnatch episoden. Vi som seere blir hyppig forespurt av Netflix til å ta valg for Stefan gjennom avspillingen. Det kan være enkle, tydelig arbitrære valg som hvilken frokostblanding han skal spise eller musikk han skal høre på bussen, til valg som får magen til å knytte seg og håndflater til å svette.



Det er mange elementer av denne episoden som har fått medieoppmerksomhet, men noe av de kanskje viktigste er også de som har blitt minst bemerket. Gjennom Bandersnatch viste Netflix oss sine muligheter for fremtiden.


Lenge før Netflix produserte sine egne videoprodukter var de et selskap som produserte informasjon om sine seere fra den innsamlede dataen. Ved store data forhandlere som Google og Facebook er det lett å glemme at også selskaper som Netflix og Amazon sitter med veldig mye informasjon om våre interesser, verdier, vaner og atferd.


Når vi ble presentert med det første valget i Bandersnatch, hvilken frokostblanding å spise, så valgte de fleste av oss den vi hadde en kjennskap eller relasjon til. Basert på våre valg, lærer Netflix hva vi prefererer og hva de skal selge oss. Det er direkte dette Bandersnatch fremviser. Senere i episoden når Stefan programmerer hjemme, så fikk vi servert en reklame for akkurat det produktet som vi valgte.


Det er lite trolig at seere kommer til å ville interagere med film slik som Bandersnatch tilbydde formatet, hvert fall ikke før Voice-First interaksjon blir en mer vanlig del av hverdagen. Det som er mer trolig er at våre profiler vil være utgangspunktet for hva vi ser. Slik som google søk eller Facebook feeden er tilpasset individet, sånn vil tv opplevelsen også bli allerede i nærmeste fremtid.


Personaliserte Reklamer

Personaliserte reklamer er allerede en voksende bransje. Per dags dato praktiseres dette gjennom at en reklame blir skreddersydd til et bestemt publikum, som for eksempel aktive mødre mellom 24 og 35 år.


Deretter lanseres reklamen i de segmentene hvor flest mulig av seerne er den ønskede målgruppen. Slik kan markedsførere eksponere sine produkter med høyest mulig treffsikkerhet og effektivitet på en veldig kostnadseffektiv måte. Dette er taktikker som selv Obama benyttet i sin gjenvalgskampanje.


Første Fase



Netflix presenterer en mulighet til å avansere fra dette gjennom å kunne tilpasse generiske situasjoner til markedsrettede basert på den informasjonen de har om sine seere.


Det mest sannsynlige første steget blir å implementere greenscreen produkter, plakater, bannere og andre markedsmedium i egne filmer og serier som kan variere fra person til person. Det kan være å la hovedpersonen drikke Coca Cola for noen, Fanta for andre og Bonaqua for de der det er mer relevant.


Andre fase

Gradvis vil vi få en overgang fra dette til direkte manipulasjon av det originale film produktet. Dette kan utføres allerede i dag gjennom kunstig intelligens teknologi som analyserer det originale klippet og overstyrer elementer i filmen basert på gitte innspill. Dette kan tenkes på som Photoshop for video.


Denne teknologien er populært omtalt som Deepfake og fikk mye oppmerksomhet i løpet av fjoråret. Det vil ikke være lenge før teknologibevisste markedsførere verden over startet å benytte denne teknologien til både produkt plassering og reklamer.


Tredje fase

Over tid kommer denne teknologien til å avansere nok til en tilstand hvor objektgjenkjenning og sanntidsanimasjon kommer til å kunne modifisere større objekter etter seernes behov. Det kan igjen være reklame eller til og med øke graden av glede vi oppnår av filmproduktet.


Tenk hvis samtlige av skuespillerne i filmene du så var sammensatt av dine favoritter? Eller hvis filmen var klippet sammen etter hvordan du liker det best? Hvis du er en person som liker lykkelige slutter, så kommer du til å kunne få akkurat det.


I effekt vil det gjenskape Bandersnatch flytskjemaer, men i stedet for å la seeren ta valget, så vil hver seers personlige algoritme bestemme hvordan vi konsumerer filmen.


Fjerde fase

Det siste steget, og egentlig det eneste steget som ikke er moden med dagens teknologi er fullstendig skreddersydd video.


I løpet av det neste tiåret så kommer de fleste programmer å være programmert for din smak. Hvis du har nok data og god nok sanntids animasjon, så kan filmprodusenter starte å skape tilpassede scener fra grunnen av.


Hvis vi ser på spillteknologi, så har den utviklet seg enormt over de siste ti år. Over de ti neste kommer teknologien til å gjøre det vanskelig å skille mellom tradisjonell film og det som er generert gjennom dens spillmotorer.


Derfor vil vi se en teknologisk overlapping mellom mediene. Hvor en filmprodusent vil i større grad designe retningslinjene for filmen og den overordnede handlingen, mens seernes algoritme og spillmotor vil ta selve ansvaret for hvordan denne historien blir fortalt.


Hvis du er en person som liker korte, actionfylte filmer, så vil algoritmen ta en mer direkte vei gjennom historien med fart og spenning. Dog hvis du er mer tilbøyelig for romantiske komedier, så kan den legge til en helt ny sekvens hvor hovedpersonen møter sitt livs kjærlighet.


Netflix 2029

Med lanseringen av Bandersnatch har Netflix gitt oss et lite glimt av hvor teknologien beveger seg innen film. I motsetning til vanlige filmprodusenter, så sitter Netflix med kapabiliteten til å kunne formidle filmproduktene sine akkurat slik de ønsker. Det gir rom for å eksperimentere og utvikle et medium hvor formidlingsmetoden har vært tilnærmet konstant over den siste generasjonen.


Det er derfor jeg sa at jeg stoler på Netflix i forrige episode av Virtuell Hverdag. Netflix er selskap som kontinuerlig tilpasser seg markedsmulighetene og jeg stoler på deres posisjon i fremtidens marked. Så lenge de ikke havner i uvær gjennom den informasjonen de besitter om oss, vil det være vanskelig å destabilisere deres økonomiske vekst over de neste ti år.

14 visninger